25مارس 2022 - یک مطالعه ی جدید نشان داده است که صرفاً چربی اضافی مشکل اصلی در چاقی نیست بلکه تغییرات در نحوه عملکرد چربی، منشاء مشکلات مرتبط با چاقی است.

چربی نقش مهمی در فرآیندهای بدن از جمله پاسخ ایمنی، تنظیم حساسیت به انسولین و حفظ دمای بدن دارد.

پلاستیسیته[1] یا شکل پذیری چربی یا نحوه واکنش آن به تغییرات، با افزایش سن و چاقی کاهش می یابد و باعث تغییراتی در سلول ها می شود که می تواند منجر به مقاومت به انسولین، التهاب و مرگ سلولی شود.

این یافته‌ها باعث شد که محققان بگویند که فقط چربی اضافی نیست که می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد، بلکه تغییرات در عملکرد چربی نیز نقش مهمی در بروز بیماریهای مرتبط با چاقی ایفا می‌کند.

نویسندگان به رهبری دکتر کلودیو ویلانووا از کالج علوم زیستی در دانشکده پزشکی دیوید گفن و دکتر پاتریک سیل از دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا، گفتند: کشف نقش مهم اختلال عملکرد بافت چربی و تاثیر باورنکردنی پلاستیسیتی بافت چربی در بیماری، دو هدف برای تعدیل فنوتیپ های بافت چربی برای اهداف درمانی، محسوب می شوند.سؤالات و فرصت‌های زیادی برای کشف در آینده باقی می‌ماند که بینش جدیدی در مورد بیولوژی بافت چربی به دست می‌دهد و ما امیدواریم به بهبود درمان‌ها برای بیماری‌های انسانی منجر شود.

این مطالعه در ژورنالCell منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/mar/researchers-identify-health-issues-triggered-by-changes-in-fat-function.html

 



[1]به فرایند تغییر شکل‌های برگشت‌ناپذیر مواد جامد تحت اثر نیرو، پلاستیسیته گویند. بسیاری از مواد چکش‌خوار هنگامی که کشیده شوند، از خود خاصیت کشسانی نشان می‌دهند. بدین معنا که متناسب با افزایش بار، ماده کشیده می‌شود و اگر ماده رها شود، به شکل اولیه خود بازمی‌گردد. اما هنگامی که بار وارده از حد معینی که به آن تنش تسلیم می گویند، بگذرد، آنگاه ماده با سرعت بیشتری تغییر شکل می‌دهد و بخشی از تغییر شکل نیز پس از برداشتن بار، باقی می‌ماند. بدین بخش از تغییر شکل، تغییر شکل پلاستیک گفته می‌شود.